PENTRU IMUNITATE

Sistemul imunitar reprezintă mecanismul de apărare al organismului, un fel de scut împotriva factorilor externi. Acesta este esențial pentru funcționarea normală a organismului, iar orice deficiență în ceea ce îl privește afectează grav sănătatea. Sistemul imunitar este compus din anticorpi care fie sunt înnăscuți, fie sunt dobândiți. Astfel că pe parcursul vieții corpul intră în contact cu o multitudine de agenți patogeni față de care are o reacție imună. Anticorpii se comportă precum un fel de poliție a organismului, care identifică infractorul, îi face o poză și îl amprentează, pentru a-l recunoaște în caz de recidivă. Întocmai așa procedează și anticorpi, mecanism care a putut duce la crearea vaccinurilor împotriva unor boli și afecțiuni incurabile până atunci.

Imunitatea poate scădea sau poate crește pe parcursul vieții în funcție de factori genetici, de mediu sau care țin de stilul de viață. O imunitate scăzută este specifică copiilor, bătrânilor și femeilor însărcinate, dar și persoanelor care duc un stil de viață dezorganizat. Stresul reprezintă unul dintre cei mai importanți factori care duc la o slăbire a imunității și expun organismul la acțiunea corpilor străini. În acest caz putem remedia situația dacă adoptăm un stil de viață cât mai sănătos și încercăm pe cât posibil să eliminăm factorii de stres sau să îl controlăm. În acest fel organismul își poate relua funcțiile și poate face față mult mai bine la atacul microbilor și a germenilor patogeni.

Factori care influențează creșterea imunității sunt:

1. Alimentația pentru imunitate

Există o sumedenie de soluții pentru a stimula creșterea imunității, cu precădere în sezonul rece. În primul rând trebuie să acordăm o grijă deosebită alimentației, căci ea este de multe ori sursa multor probleme. Consumul de legume și fructe este un prim pas de a ne asigura o bună porție de vitamine esențiale precum vitamina C, complexul de vitamine B sau vitamina D. De asemenea includerea în dietă a alimentelor cu conținut bogat în acizi grași omega 3 și 6 reprezintă un alt obicei foarte sănătos cu rol de stimulare a imunității. Peștii grași precum somonul și macroul, nucile, semințele de in și de cânepă sunt câteva exemple de alimente bogate în acizi grași.

Ceea ce mâncăm afectează direct flora intestinală. Cercetări amănunțite demonstrează cum o floră stomacală sănătoasă este cheia pentru imunitate puternică. Putem consuma alimente precum iaurtul sau alte lactate fermentate, murături, în special varza murată, pentru a stimula creșterea bacteriilor bune.

O modalitate foarte indicată pentru imunitate este de a consuma în mod regulat anumite ceaiuri. Putem încerca diverse ceaiuri renumite pentru efectul imunostimulator. Ghimbirul, echinacea, mușețelul sunt câteva dintre plantele pe care le putem folosi în infuzii în perioadele când constatăm o scădere a imunității.

Alimentația sănătoasă este un aspect foarte important pentru o sănătate de fier. Aceasta merge mână în mână cu eliminarea și reducerea consumului anumitor alimente considerate cancerigene sau nesănătoase, precum alimentele intens procesate. De asemenea obiceiurile rele, ca fumatul sau consumul de alcool în exces, reprezintă alți factori care duc la diminuarea imunității. Degeaba ne îmbuibăm cu suplimente minune, sau încercăm să adoptăm un stil de viață sănătos, dacă în tot acest timp consumăm substanțe nocive pentru organism.

Deși există pe piață o sumedenie de soluții minune, care promit efecte rapide, acestea nu reprezintă cu adevărat calea de urmat. Suplimentele alimentare nu înlocuiesc o dietă sănătoasă și nu oferă efecte de durată. Numai prin alimentația adecvată putem oferi organismului nutrienții esențiali de care are nevoie și care stau la baza unui sistem imunitar sănătos.

2. Mai multă mișcare pentru imunitate

Mișcarea, în special cea făcută în aer liber, aduce nenumărate beneficii organismului și întărește imunitatea. Aici e bine să avem în vedere un aspect important anume ca aerul liber să fie și unul cât mai curat, cu un grad foarte redus de poluare, în special cum este cel ce se găsește în parcuri sau pe lângă păduri. Sub nici o formă nu este o idee bună să respirăm aerul poluat din marile orașe, căci ne putem trezi cu efecte adverse. În timpul mișcării inima pompează mai mult sânge, deci distribuie mai mult oxigen către creier și alte organe. De asemenea, respirația este intensificată, astfel că plămânii vor avea de procesat un volum mult mai mare de aer. Dacă aerul inhalat conține noxe, acestea vor ajunge mult mai rapid la celule și organe, iar răspunsul organismului s-ar putea să fie unul exagerat, de tipul autoimun. Așa apar multe dintre alergii care ne pot crea neplăceri foarte mult timp.

Stimularea imunității la copii se face afară, în aer liber și în țărână, nu în mediul curat și închis al locuinței. Ferirea excesivă a copiilor de contactul cu mediul înconjurător duce de fapt la o lipsă de imunitate sănătoasă și la alergii. Mulți copii protejați în exces tind de fapt să se îmbolnăvească mai des și să se expună agenților patogeni. În aceiași măsură, spălatul excesiv al mâinilor nu duce la menținerea unei sănătăți adecvate, ci poate chiar avea efecte adverse. Specialiștii recomandă ca spălatul pe mâini să se facă înainte de masă sau inainte de a ingera alimente și după ce joaca afară încetează. Nu este nici un pericol să lăsăm copii să se joace în praf sau țărână în spații controlate.

Sportul făcut în mod regulat aduce beneficii majore organismului și este dovedit că reprezintă o modalitate de a ne prelungi viața. Pe lângă alimentația sănătoasă și echilibrată, mișcarea are rolul de a întări organismul și a-i menține funcțiile în stare bună mult mai mult timp. De asemenea, sportul duce la reglarea tensiunii arteriale și la reducerea stresului. Să nu uităm că numai prin sport putem obține cele mai bune rezultate dacă dorim să ne bucurăm de o viață cu adevărat activă și sănătoasă.

3. Eliminarea toxinelor pentru imunitate

Eliminarea toxinelor din organism se poate face ți prin cure de detoxifiere, dar mai ales prin adoptarea unor obiceiuri sănătoase în ceea ce privește stilul de viață. Creșterea consumului de fructe și legume este un mod prin care ajutăm organismul să epureze reziduurile toxice.

O modalitate foarte indicată de a elimina toxinele este să mergem la saună din când în când. Ideal ar fi o dată sau de două ori pe lună, sau chiar mai des, o dată pe săptămână. Transpirația este cel mai eficient mod prin care corpul elimină rapid cantități mari de toxine și îmbunătățește circulația sângelui.

Este indicat să evităm spațiile închise, unde putem fi expuși la praf toxic și alergeni. De asemenea, poluanții sunt foarte primejdioși și pot afecta sau influența imunitatea. Aerisirea regulată a încăperilor ajută la înlocuire aerului viciat cu aer curat, fiind un pas necesar pentru menținerea bunei stări de sănătate.

4. Mai puțin stres pentru imunitate

Stresul este un factor major de slăbire a imunității. Sunt o multitudine de motive care duc la stres accentuat, dar de multe ori stresul presupune un dezechilibru general. Astfel că este bine să înțelegem ce anume ne cauzează stres în exces și cum putem evita, controla sau elimina aceste cauze. Numai așa putem reveni la un echilibru sănătos și ne putem menține sănătatea în stare bună pentru o perioadă mult mai mare de timp.

Stresul este prezent în viața de zi cu zi, însă trebuie să avem grijă ca nivelul stresului să nu depășească limitele normale, ceea ce duce la dereglaje în funcționarea organismului. Cortizolul este considerat hormonul stresului, iar un nivel ridicat de cortizol este un semn clar că există dezechilibre majore la nivel organic. Sistemul imunitar este primul care reacționează, fiind afectat direct. De aceea este bine să găsim metode de atenuare și diminuare a stresului prin diverse activități relaxante și plăcute. Pauzele sunt esențiale atunci când ne simțim copleșiți la muncă sau acasă, așa că nu trebuie să uităm să ne luăm scurte reprize de pauză ori de câte ori simțim că nu mai facem față sarcinilor cotidiene.

Alege un stil de viață sănătos pentru imunitate 

Imunitatea scăzută se manifestă prin sensibilitatea accentuată la viroze, răceli, infecții bucale sau vaginale, micoze la nivelul pielii, oboseală, umflarea ganglionilor. Există și anumite boli grave responsabile pentru scăderea imunității, precum SIDA, diabetul, cancerul. În rest nu există cu adevărat o scădere de imunitate, doar anumiți factori care determină slăbirea acesteia. Nu trebuie să urmăm orbește tot felul de indicații neautorizate care ne îndeamnă să utilizăm diverse metode de creștere a imunității. În afara cazurilor clinice grave, nu există temei pentru a ne îngrijora de scăderi substanțiale ale imunității. Singura măsură cu adevărat eficientă pentru menținerea unei imunități sănătoase este să adoptăm un stil de viață sănătos, caracterizat de o dietă echilibrată, mișcare și eliminarea viciilor.

Un stil de viață sănătos este esențial pentru a ne bucura de un sistem imunitar puternic. De asemenea, o creștere a imunității înseamnă un pericol pentru organism, nu o garanție pentru o sănătate de fier. Un sistem imunitar care funcționează în exces este responsabil pentru apariția reacțiilor alergice și a bolilor autoimune. În astfel de cazuri, fie anticorpii reacționează excesiv la anumite proteine inofensive pentru organism, fie anticorpii încep să atace celule sănătoase ale corpului deoarece le confundă cu agenți patogeni.

Așa cum am menționat, putem adopta cu ușurință câteva recomandări importante prin care să ne bucurăm de o calitate foarte bună a vieții. Precum multe cercetări indică, cheia sănătății o găsim în stomac și întreg sistemul digestiv. Alimentația joacă unul dintre cei mai importanți factori care fac diferența dintre un organism în stare bună de funcționare și unul deficitar. Factorul genetic are un cuvânt de spus în această privință, dar de cele mai multe ori acesta este activat de stilul de viață pe care îl adoptăm.

Un sistem imunitar puternic face ca organismul să fie mai rezistent în fața expunerii la agenți patogeni. De asemenea, acesta determină refacerea rapidă a organismului după accidentări sau perioade de boală.