Vrei să devii mămică? Iată cum îți pregătești corpul pentru o sarcină sănătoasă

Dacă ai luat decizia de a fi în curând mămică, atunci ai făcut deja primul pas către o sarcină armonioasă. Spre deosebire de situațiile în care conceperea unui bebeluș este întâmplătoare, sarcinile planificate contribuie la dezvoltarea în condiții normale a copilului, evitând complicațiile. În acest scop, starea ta de sănătate va trebui să fie evaluată în detaliu, iar tu va trebui să faci în timp util câteva schimbări importante privind  alimentația și stilul de viață.

Medicii ginecologi afirmă că, în cazul sarcinilor neplanificate, viitoarea mămică este lipsită de majoritatea investigațiilor necesare înainte de sarcină. De asemenea, se poate întâmpla ca mama să nu beneficieze de îngrijiri prenatale până la cea de a 12-a săptămână de sarcină dacă află vestea târziu. Prin urmare, există riscul ca bebelușul să dezvolte anumite afecțiuni ce pot fi prevenite sau să nu ia îndeajuns de mult în greutate până la naștere.

Află în continuare care sunt cele mai importante acțiuni de urmat pentru pregătirea sarcinii.

Vizita la medicul ginecolog
Înainte de conceperea bebelușului, programează-te pentru un consult prenatal. Acesta include examinarea sistemului reproducător și a stării generale de sănătate, precum și o serie de analize și verificări:

  • testarea bolilor cu transmitere sexuală (HIV, sifilis, hepatita B) și a unor infecții (gonoree și chlamydia);
  • testarea rubeolei, rujeolei, varicelei și a altor infecții care produc malformații grave bebelușului sau provoacă avortul spontan în primul trimestru de sarcină;
  • efectuarea testului Papanicolau, mai ales dacă nu l-ai făcut în ultimul an, și analizarea secrețiilor vaginale;
  • realizarea ecografiilor;
  • verificarea tensiunii și a glicemiei;
  • efectuarea hemoleucogramei pentru identificarea anemiei;
  • stabilirea grupei de sânge și a indicatorului Rh atât în cazul tău, cât și în cazul partenerului;
  • examinarea sânilor.

În funcție de istoricul medical, de eventualele probleme de sănătate pe care tu sau partenerul le aveți și de rezultatul analizelor, medicul ginecolog îți poate indica și alte teste pe care să le efectuezi.

Alimentația sănătoasă
Conținutul ridicat de acid folic din organism contribuie nu doar la dezvoltarea sănătoasă a bebelușului și îl protejează împotriva deficiențelor coloanei vertebrale sau ale creierului, dar stimulează și fertilitatea cuplului. Acidul folic este de fapt vitamina B9, care se regăsește în cantități însemnate în verdețuri, legume și în unele alimente precum: spanac, ștevie, mazăre, fasole, linte, gălbenuș de ou, cereale, paste sau pâine.

Oricât de multe astfel de alimente consumi, o mare parte din vitamina B9 este eliminată prin intermediul urinei, cauzând deficit de acid folic. De aceea, este greu să acumulezi cantitatea necesară de acid folic pentru o sarcină sănătoasă exclusiv din alimente. Îți poți completa dieta cu suplimente alimentare care stimulează fertilitatea (un astfel de supliment este, de exemplu, Profecund pe catena.ro).

De asemenea există și alimente pe care medicii recomandă să le consumi în cantități mici sau chiar deloc în perioada dinainte de sarcină și pe tot parcursul acesteia. Spre exemplu, unele specii de pește pot fi contaminate cu mercur, un element chimic deosebit de toxic, care poate sparge ușor bariera placentei, afectând fătul. Așadar, evită consumul de macrou, sardine, șprot, somon, calcan și halibut.

Fructele de mare, carnea și ouăle care nu sunt preparate termic și laptele nepasteurizat sunt alte alimente pe care trebuie să le eviți, deoarece sunt purtătoare de viruși și bacterii care împiedică dezvoltarea armonioasă a copilului.

Îmbunătățirea stilului de viață
Tutunul, consumul de băuturi alcoolice și cofeina în cantități însemnate sunt contraindicate în etapa prenatală și pe durata sarcinii. Substanțele asociate acestor obiceiuri nesănătoase rămân mult timp în organism și există riscul care ele să afecteze evoluția sarcinii.

Mișcarea fizică în mod regulat este și ea recomandată, deoarece contribuie la o stare generală de sănătate bună și te ajută să menții o greutate constantă. Femeile cu greutatea sub medie sunt predispuse la o naștere prematură, în timp ce persoanele care au o greutate peste medie pot rămâne mai greu însărcinate sau pot suferi complicații în timpul sarcinii ori al travaliului.

Renunțarea la anticoncepționale
Înainte de a încerca să rămâi însărcinată, va trebui să renunți la pastilele anticoncepționale. Odată ce întrerupi tratamentul, ovulația revine la normal. În funcție de organismul tău, aceasta poate să se instaleze imediat sau să dureze între 2 și 3 luni din momentul în care iei ultima pastilă.

Totodată, medicii ginecologi recomandă ca, înainte să încerci să concepi bebelușul, să aștepți să treacă primul ciclul menstrual de după încetarea tratamentului cu anticoncepționale.

Consultul stomatologic
Sarcina și modificările hormonale determină sensibilitatea gingiilor, inflamarea acestora și chiar sângerări. Prin urmare, este indicat să mergi la un medic stomatolog și să afli care este starea de sănătate a danturii tale.

În cazul unor eventuale probleme care necesită radiografii sau tratamente medicamentoase, acestea nu vor putea fi realizate pe durata sarcinii. De aceea, este bine să tratezi orice afecțiune minoră sau majoră înainte de conceperea bebelușului.

La final, ține minte să te programezi cât mai curând la medicul ginecolog pentru o examinare prenatală, să adopți o alimentație echilibrată, să renunți la obiceiurile nesănătoase și la anticoncepționale și să te asiguri că nu suferi de afecțiuni ale cavității bucale. Iar dacă simți că trece prea mult timp până să rămâi însărcinată, nu te descuraja. Fiecare organism reacționează diferit, iar perioada încercărilor poate dura între 4 și 12 luni.

Sursa foto: https://pixabay.com/en/baby-birth-born-care-cute-22079/

 



Ai ceva de adăugat?...

*