Flora intestinală

Flora intestinală influențează direct procesul de digestie și indirect, sistemul imunitar, prin asimilarea nutrienților. Așadar, o floră intestinală sănătoasă duce la un organism sănătos.

flora intestinalaÎn ansamblu, multe lucruri ne influențează starea de sănătate: asimilarea corectă a nutrienților, o porție corectă de somn, managerierea stresului, cantitatea corectă de apă asimilată zilnic, dar și dieta ce constă în proteine și grăsimi „bune”. Însă, pe lângă toate acestea, trebuie să ții cont și de flora intestinală, cea care menține puternic răspunsul sistemului imunitar.

Mulți dintre noi nu îi acordă o mare importanță, însă flora intestinală reprezintă o barieră importantă între organism și lumea exterioară. Orice se află în interiorul florei intestinale este atent diseminat, în așa fel încât, chiar dacă există diverse bacterii pe care le introducem fără voia noastră în organism (nu toată mâncarea pe care o avem în farfurie este perfect sterilă), acestea nu ajung mai departe în interiorul organismului.

Flora intestinală este formată din sute de miliarde de bacterii, fungi și virusuri – colonizarea acesteia se face în primii ani de viață, iar toate microorganismele de acolo sunt „prietenoase” cu organismul nostru, protejându-l de bacteriile sau virusurile „rele”.

De aceea, flora intestinală este atât de importantă în întregul sistem imunitar: ea reprezintă prima linie defensivă între orice este presupus „periculos” (bacterii, virusuri pe care le înghițim din aer sau de pe mâini) și organism. Cu siguranță nu ți s-a întâmplat doar o dată să atingi bara de la autobuz, telefonul sau tastatura și apoi să duci mâna la gură; cu siguranță bucătăria ta nu este complet sterilă. În toate aceste scenarii, te puteai îmbolnăvi și nu ai făcut-o datorită florei.

Flora intestinală protejează organismul de tot felul de „invadatori”. Iată câteva situații în care te ajută:

  • o floră intestinală puternică întărește pereții intestinelor. Organismul este protejat de diverse microorganisme patogene printr-un strat de celule aflate în intestin (celule epiteliale) și prin bariere chimice (flora este relativ acidă, mediu ostil pentru bacterii). Flora intestinală activează funcțiile imunității prin celulele epiteliale – dacă acestea nu comunică cu flora intestinală, nu vor putea să își facă treaba, iar bariera fizică împotriva infecțiilor poate fi compromisă. Flora intestinală crește barierele chimice împotriva infecțiilor, prin schimbarea pH-ului.
  • bacteriile „bune” care se află în flora intestinală intră în competiție și câștigă în fața agenților patogeni din mediul înconjurător sau din mâncare. Dacă bacteriile din floră se hrănesc așa cum trebuie, nu mai lasă loc și pentru „băieții răi”.
  • culturile din flora intestinală se inflamează și produc răspuns imunitar. Reglarea tuturor inflamațiilor este un proces complicat, însă reglarea răspunsurilor în fața inflamațiilor este și mai complicată. De aceea, este nevoie de un echilibru în răspunsurile date de sistemul imunitar.
  • culturile din flora intestinală produc variate substanțe anti-microbiene. De exemplu, un tip de culturi produce substanțe antibacteriene care luptă împotriva bacteriei Gram negative (din care fac parte E. coli, Salmonella și alte diverse tipuri de bacterii „rele” pentru organism).

De remarcat este faptul că oamenii se nasc cu o floră intestinală fără niciun fel de bacterie, abia după aceea formându-se culturile de bacterii „bune”. Primii ani de viață sunt esențiali în realizarea unei flore puternice, colonizate. Primele bacterii sunt transmise de la mamă la făt prin intermediul laptelui matern. Colonizarea intestinelor cu anumite tipuri de bacterii duce la un risc scăzut de alergii sau de disfuncții ale sistemului imunitar.

Flora intestinală și sistemul imunitar funcționează în două direcții: ce se întâmplă în cazul unuia, se reflectă asupra celuilalt. Așadar, o floră intestinală sănătoasă, duce la un sistem imunitar mai puternic.

Studiile au arătat faptul că funcțiile imunitare ale florei intestinale sunt importante în apărarea împotriva infecțiilor respiratorii. Acest lucru poate fi relevant pentru oamenii în vârstă: odată cu înaintarea în vârstă, se produc schimbări în flora intestinală, lucru ce se reflectă în îmbolnăviri mai dese de ordin respirator.

Cum să îți îmbunătățești flora intestinală?

1. Probioticele nu trebuie să lipsească din alimentație. Există studii pe animale care atestă faptul că probioticele pot regla răspunsurile sistemului imunitar.

2. Anumite alimente pot ajuta flora intestinală – ajustarea cantității de fibre sau reducerea inflamațiilor intestinale, prin consumul moderat de Omega 6.

3. Stilul de viață trebuie să fie unul echilibrat – prin exercții, prin somn și prin echilibrarea situațiilor stresante.

Iată că flora intestinală este legată de sistemul imunitar al fiecăruia, de aceea, pentru un organism sănătos, ai grijă la alimentele și la factorii externi care te influențează.



Ai ceva de adăugat?...

*