Ce întărește sistemul imunitar?

La întrebarea ”Ce întărește sistemul imunitar?”, medicii de familie pot spune că există diverse vaccinuri sau suplimente alimentare, medicii homeopați îți vor recomanda diverse tincturi sau tratamente naturiste, iar medicii nutriționiști îți vor spune să urmezi o dietă echilibrată (tot timpul), bogată în nutrienți.

Intarirea sistemului imunitarAșadar, există două tipuri de ”tratamente” prin care se întărește sistemul imunitar: fie prin dieta alimentară zilnică (trebuie să ai grijă ce mănânci), fie prin diverse suplimente alimentare. O altă variantă ar fi tratamentul medicamentos sau injectabil prescris de medicul curant.

Iată ce întărește sistemul imunitar din punct de vedere alimentar:

Migdalele. Ele conțin vitamina E, un antioxidant important pentru sistemul imunitar. S-a descoperit faptul că lipsa vitaminei E cuazează probleme majore la nivelul imunității;

Crapul. Da, peștele este bun în general, însă crabul conține un aport mai mare de zinc. Iar zincul funcționează precum un catalizator la răspunsul sistemului imunitar în fața invadatorilor, protejând organismul de posibilele amenințări de îmbolnăvire. Zincul ajută și la funcționarea celulelor albe.

Carnea de pui. Conține seleniu, un mineral vital pentru dezvoltarea și funcționarea celulelor albe din organism. Aproape 100 de grame de carne de pui pe zi vor da jumătate din necesarul de seleniu.

Carnea de porc. Conține vitamina B6, iar fără ea, sistemul imunitar nu ar putea funcționa la capacitate maximă. Aproape 100 de grame de carne de porc îți vor fi suficiente pentru o treime din nutrienții care ajută sistemul imunitar să lupte.

Vinul. Un pahar de vin roșu te-ar putea apăra de câțiva ”invadatori” nepoftiți. De exemplu, lementele care compun vinul sunt de ajutor în distrugerea infecției cu bacteria salmonella. Însă nu este bine să exagerezi cu băutura, pentru că se creează un circuit invers – sistemul imunitar devine stresat și lasă infecțiile să pună stăpânire pe organism.

Iaurtul. Are un efect benefic asupra imunității scăzute, prin întărirea celulelor albe și prin ajutarea sistemului imunitar de a produce anticorpi. Iaurtul este foarte bun și pentru prevenirea temperaturii, a diareei sau chiar a cancerului, conform noilor studii.î

Broccoli. Această legumă atât de detestată din cauza gustului are un aport foarte mare de vitamina C, vitamină extrem de importantă pentru o imunitate mai puternică.

Alte alimente și diverse tratamente naturiste pentru întărirea imunității scăzute

Pentru că o alimentație corespunzătoare face parte dintr-un sistem sănătos, bucătăria devine locul perfect pentru a prepara remedii naturiste, care să întărească imunitatea scăzută. Există câteva remedii naturiste – diverse suplimente alimentare, tincturi sau siropuri, care imunitatea scăzută.

Usturoiului i se mai spune și „antibiotic natural” pentru că are proprietăți de combatere a infecțiilor. În testele de laborator, s-a dovedit că usturoiul luptă împotriva bacteriilor, a virusurilor și a ciupercilor. Cercetările au mai arătat că usturoiul poate fi utilizat pentru reducerea ratei de apariție a cancerului. Se pot consuma zilnic 2-3 căței de usturoi.

Boiaua de ardei. Stimulează lucrul metabolismului, luptând împotriva infecțiilor. Ginseng. Nici aici lucrurile nu sunt atât de clare, cu toate că asiaticii folosesc ginseng încă din timpuri străvechi. Se spune că acest tratament naturist stimulează funcțiile sistemului imunitar, mai ales în cazul celui scăzut.

Ghimbirul este o plantă erbacee, cunoscută pentru efectele sale benefice în timpul răcelilor. Se poate administra sub formă de ceai; are un gust ușor înțepător.

Scorțișoara se poate alătura diverselor alimente/mirodenii ce protejează organismul de infecții. Are un gust puternic, dulce-înțepător și un miros de lemn uscat. Se folosește pe post de condiment în cazul unor deserturi, provenind din îndepărtata Indie. Are un aport mare de antioxidanți, luptând împotriva diabetului sau a colesterolului „rău”.

Aloe vera. Unele studii au arătat că aloe vera poate ajuta la vindecarea arsurilor minore, a rănilor sau a degerăturilor, dar și a inflamațiilor pielii, combinat cu hidrocortizon.

Echinacea. Se spune că echinacea este una dintre cele mai bune tratamente naturiste pentru întărirea sistemului imunitar, mai ales în cazul prevenirii sau limitării răcelilor puternice. Un grup de cercetători de la Harvard Medical School a arătat, prin studii, că echinacea nu are un efect scontat de fiecare dată și poate da reacții adverse serioase. Oamenii care sunt predispuși la alergii pot avea recții la echinacea, existând chiar și cazuri de șoc anafilactic. Cu toate acestea, oamenii folosesc suplimentele din această plantă, ca remediu împotriva infecţiilor tractului respirator superior, a infecţiilor genito-urinare, a răcelilor sau gripelor.

Cătina. Se spune că este cel mai puternic antioxidant pe care îl poate asimila organismul. Și se folosește și la întărirea sistemului imunitar, mai ales datorită aportului mare de vitamina C conținut.

Măceșele sunt pline de vitamina C, ajutând organismul să treacă peste ”trauma” unui guturai. Sunt foarte bune în ceai.

Tinctura de propolis poate ajuta și ea în caz de sistem imunitar scăzut. Se administrează pe cale orală și este cunoscută pentru proprietățile antimicrobiene, antiinflamatorii și cicatrizante.

Probioticele sunt bacteriile care protezează tractul digestiv au și rolul în digerarea alimentelor. Conform specialiștilor, există legături evidente între aceste bacterii „bune” și sistemul imunitar. Acum se știe faptul că probioticele influențează creșterea celulelor sistemului imunitar – mai ales a celulelor T. Aceste probiotice sunt asimilate de organism din alimentele zilnice, în mod natural – lichide, cereale, batoane de cerelae sau din alte alimente.

Vaccinuri și tratamente

La capitolul „tratament ce întărește sistemul imunitar” poate intra și gama variată de vaccinuri, cel mai cunoscut vaccin făcut pentru stimularea imunității fiind cel antigripal. Sezonul vaccinării antigripale începe pe 15 octombrie, iar tratamentul injectabil se poate realiza atât la medicul de familie (gratuit), cât și acasă (dacă preferi să îți cumperi vaccinul).

Cei mai sensibili la gripă sunt copiii, cei cărora încă nu li s-a format sistemul imunitar puternic, dar și bătrânii – pentru că ei au organismul slăbit.

Alte vaccinuri se pot face înainte de călătoria în zonele cu risc – unde există riscul infectării cu malarie, cu febra galbenă, febra tifoidă sau hepatită.

Exemplele pot continua în privința a ceea ce îți întărește sistemul imunitar, important este să știi de ce ai nevoie și cum poți ajuta organismul în lupta împotriva microorganismelor ce duc la îmbolnăvire.



Ai ceva de adăugat?...

*