Creșterea imunității la copii

Creșterea imunității la copii preocupă orice părinte, din acest motiv există câțiva pași simpli pentru pregătirea celor mici să lupte împotriva bolilor.

cresterea imunitatii la copiiExperții sunt de părere că nou-născuții vin pe lume cu incapacitatea de a se apăra de microbi sau viruși. Ușor-ușor, cei mici încep să ia contactul cu aceste microorganisme și pot răci de la 6, până la 8 ori pe an, din aceste cauze. Însă există o serie de lucruri pe care le poți face pentru a-ți ține copilul departe de boli, prin creșterea imunității.

  • Multe legume și multe fructe! Morcovii, mazărea, portocalele sau căpșunile conțin vitamina C, un nutrient care crește imunitatea, dar și diverse carotenoide (antioxidanți – care luptă, printre altele, cu cancerul). Fitonutrienții (substanțe din categoria antioxidanților) dezvoltă celulele albe, celule „responsabile” cu protecția organismului și cu lupta împotriva infecțiilor, dar și cu blocarea virusurilor. Studiile au arătat că o alimentație bogată în fitonutrienți poate proteja organismul împotriva cancerului sau a bolilor de inimă, la maturitate. Copilul trebuie să mănânce zilnic minimum cinci porții fructe și legume diferite, pe zi.
  • Lasă-l să doarmă! Deprivarea de somn poate fi o problemă nu doar la copii, ci și la adulți. În timpul somnului, celulele sistemului imunitar se refac și luptă împotriva microbilor sau a celulelor canceroase. Același lucru se întâmplă deopotrivă la copii și adulți. Copiii sunt privați de somn în special ziua, pentru că toate activitățile le îndepărtează dorința de odihnă. Însă… de câte ore de somn are nevoie un copil? Un nou-născut ar putea dormi până la 18 ore pe zi, un bebe – între 12 și 13 ore, iar un preșcolar – 10 ore de somn zilnic. Sfatul medicului ar fi ca, în cazul în care cel mic nu doarme ziua, să fie culcat mai devreme seara.
  • Hrănește-ți copilul cu lapte matern! Laptele matern conține foarte mulți anticorpi fără de care cel mic nu ar putea supraviețui infecțiilor. Alăptarea îl ferește de infecții în primele luni de viață, de alergii, de diaree, pneumonie, meningită, infecții ale tractului urinar sau de sindromul morții subite infantile. Studiile au arătat că laptele matern poate preîntâmpina diverse boli, precum diabetul, boala Crohn, colită sau anumite tipuri de cancer. Pediatrii recomandă alăptarea chiar și în primele zile de după naștere, pentru că lichidul produs de mamă este plin de anticorpi. Copilul trebuie alăptat cel puțin 2-3 luni, pentru a primi toate substanțele necesare pentru un sistem imunitar puternic.
  • Exerciții în familie! Specialiștii spun că exercițiile fizice măresc numărul celulelor sistemului imunitar atât la copii, cât și la adulți. Așadar, ca părinte trebuie să dai exemplu celui mic încă de la vârste fragede despre stilul de viață sănătos. Mergeți în parc, dați-vă cu rolele, plimbați-vă cu bicicletele, alergați alături de câinele din curte – acestea sunt doar câteva exemple de activități benefice, care ajută la creșterea imunității la copii. Înscrie-ți copilul la un sport, la dansuri sau la balet, dacă nu ai timp să ieși cu el.
  • Ai grijă la microorganismle din jur! Lupta împotriva germenilor nu ajută la creșterea imunității la copii, însă este un mijloc bun de reducere a stresului sistemului imunitar al celui mic. Așadar, ai grijă ca micuții să se spele pe mâini cu săpun înainte de a mânca. Obișnuiește-l să se spele pe mâini când intră în casă, după ce s-a jucat afară, după ce a alintat un câine sau o pisică și spune-i să nu dea cu mâna murdară pe la gură. Ca să îți ajuți copilul, lasă-l pe el să aleagă săpunul cu care se spală, dar și prosopul cu care se șterge pe mâini. Dacă cel mic se îmbolnăvește, aruncă-i periuța de dinți mai întâi de toate. Aceasta poate conține urme ale microorganismelor care au îmbolnăvit copilul.
  • Nu îți transforma copilul într-un fumător pasiv! Dacă tu sau partenerul tău fumează, ar fi cazul să vă lăsați. Asta pentru că o țigară conține peste patru mii de toxine, iritând ușor celulele din organism sau chiar omorându-le. Copiii sunt mai sensibili decât adulții la fumul de țigară, așadar efectele pot fi devastatoare pentru ei. Copilul devine fumător pasiv și se poate îmbolnăvi de bronșită, infecții ale urechilor sau astm. Fumul de țigară afectează inteligența și dezvoltarea neuronală. Dacă nu te poți lăsa de fumat, încearcă să reduci cantitatea de țigări și evită să fumezi în fața copilului sau în casă.
  • Nu face presiuni asupra pediatrului! Nu trebuie să rogi pediatrul să îi prescrie celui mic antibiotice de fiecare dată când răcește. Medicii, în general, au devenit destul de sceptici în a prescrie antibiotice, pentru că, în timp, copilul poate suferi rezistențe la acest tip de medicație. Antibioticele tratează doar bolile provocate de bacterii, iar majoritatea îmbolnăvirilor se fac din cauza virusurilor. Părinții trebuie să fie sceptici când observă că medicii prescriu antibiotice.

Așadar, pentru creșterea imuntății la copii nu trebuie să faceți lucruri diferite față de ceea ce faceți pentru întărirea sistemului vostru imunitar. Copiii sunt mai predispuși răcelilor, din această cauză, un stil de viață sănătos îi va pregăti pentru luptele viitoare împotriva microorganismelor.



Ai ceva de adăugat?...

*