Regimul alimentar și sănătatea orală

Regimul alimentar are o importanță covârșitoare pentru sănătatea orală. De fiecare data când mâncăm sau bem ceva dulce, timp de o oră, dinții sunt atacați de aciditate. Acest lucru se întâmplă pentru că zahărul reacționează cu bacteriile conținute de placă și produce astfel acizi dăunători. Prin urmare, regula este să consumăm alimente sau băuturi zaharoase doar la mesele principale.

Alimentação balanceada e exercícios são a chave

Pe de altă parte, alimentele și băuturile acide pot fi la fel de dăunătoare. Acidul erodează smalțul dinților, expunând dentina. Astfel, dinții devin mai sensibili și pot cauza dureri.

Pe lângă vizitele regulate la un cabinet stomatologic, un regim alimentar bogat în vitamine, minerale și fructe și legume proaspete poate preveni bolile gingivale. Tocmai aceste boli gingivale conduc la carii, la pierderea dinților și cauzează respirație urât mirositoare.

Cariile dentare se formează tot din cauza zahărului care reacționează cu bacteriile din placă și formează astfel acizi care atacă dinții și distrug smalțul. Consumând zahăr în mod repetat, smalțul dintelui se poate descompune, formând astfel o gaură în dentină, care va necesita, în funcție de severitate, fie o plombă, fie chiar extracția dintelui.

Care sunt alimentele care cauzează carii dentare?

În general, toate zaharurile cauzează carii dentare. Trebuie să fiți foarte atenți, căci zahărul vine sub mai multe forme. De obicei, ingredientele care se termină în „oză” sunt zaharuri, așa cum este sucroza, fructoza și glucoza. Toate aceste tipuri de zahăr vă pot afecta dinții.

Cele mai multe alimente procesate conțin zahăr, iar dacă acele ingrediente sunt menționate printre primele, înseamnă că vin în cantități mari. Dacă un ingredient se află ultimul pe listă, înseamnă că a fost folosit în cantitate mică. Când citiți etichetele alimentelor, trebuie să știți că „fără adaos de zahăr” nu înseamnă neapărat că produsul este fără zahăr. Pur și simplu înseamnă că nu a fost adăugat niciun zahăr suplimentar. Aceste produse pot conține zaharuri cum ar fi cele enumerate mai sus.

De asemenea, alimentele și băuturile acide pot cauza eroziunea dentară – dizolvarea treptată a smalțului dinților. Mai jos sunt prezentate valorile pH ale unor alimente și băuturi. Cu cât este mai scăzut numărul de pH, cu atât produsul este mai acid. Orice aliment sau băutură cu o valoare a pH-ului sub 5,5 poate cauza eroziune. Produsele alcaline au un pH ridicat și anulează efectele acide ale zaharurilor. pH-ul 7 este cifra de mijloc între acid și alcaline.

  • Apă minerală – pH 7,6
  • Lapte – pH 6,9
  • Brânză Cheddar – pH 5.9
  • Suc de portocale – pH 3.8
  • Grapefruit – pH 3,3
  • Murături – pH 3.2
  • Coca Cola – pH 2,5
  • Vin roșu – pH 2,5
  • Oțet – pH 2,0

Este recomandat atât pentru starea generală de sănătate, dar și pentru sănătatea orală să aveți 3 mese principale pe zi, în loc de 7-10 gustări. Dacă simțiți nevoia unor gustări între mese, optați pentru alimente care nu conțin zahăr. Fructele conțin acizi care pot eroda dinții, așa că nu consumați cantități neobișnuit de mari. Nici fructele uscate nu sunt cele mai indicate, întrucât au un conținut ridicat de zahăr. Dacă preferați un fruct ca gustare, imediat după, consumați ceva alcalin, cum ar fi brânză. Printre cele mai potrivite gustări, pe lângă brânză, se numără legumele crude, nucile și sticksurile.

Principalul aspect de reținut este că nu cantitatea de zahăr pe o consumați din alimente sau băuturi este importantă, ci cât de des consumați astfel de produse zaharoase. Pentru a preveni cariile dentare, reduceți consumul de alimente și băuturi zaharoase. La rândul său, guma de mestecat fără zahăr sau care conține îndulcitor artificial Xylitol poate ajuta la prevenirea cariilor dentare.

 



Ai ceva de adăugat?...

*