Importanța recuperării după antrenamente și competiții

După antrenamente fizice intense, după competiții și după evenimente sportive internaționale, majoritatea sportivilor folosesc diferite metode pentru a-și ajuta corpul să se refacă și să se pregătească pentru următorul antrenament sau următoarea etapă a competiției.

Importanța recuperării după antrenamente și competiții

Metodele de refacere pot include un regim alimentar aparte, consumul unor anumite băuturi, un program corespunzător de odihnă, băi medicinale și saune, masaje și tratamente cu aparatură medicală care contribuie la eliminarea durerii sau la îndepărtarea stresului fizic. Există atât de multe metode prin care un sportiv sau o persoană cu un stil activ de viață își poate ajuta corpul să se refacă tocmai pentru că recuperarea joacă un rol uriaș atât pentru starea de sănătate, cât și pentru performanța pe care o poate atinge sportivul.

De ce recuperarea este esențială după un efort solicitant sau după competiții?

În timpul perioadelor intense de exercițiu, corpul suferă o descompunere a țesutului muscular, pierde cantități mari de lichide și își epuizează stocul de energie, adică glicogenul muscular, toate acestea conducând la epuizare și oboseală. Dacă aceste simptome nu sunt rezolvate, este posibil ca sportivul să nu poată performa la fel de bine la următoarea competiție sau la următorul antrenament. De asemenea, crește riscul de a se răni. Prin urmare, recuperarea este deosebit de importantă pentru orice sportiv și pentru orice persoană cu un stil activ de viață.

Procesul de recuperare permite reaprovizionarea adecvată a rezervelor de energie, inclusiv glicogen muscular, restabilirea ritmului cardiac și a tensiunii arteriale la un nivel normal de repaus, regenerarea și creșterea musculară, ameliorarea durerii musculare și recuperare psihologică. De asemenea, procesul de recuperare reprezintă și o ocazie foarte bună de a aborda potențialele leziuni.

Factori precum vârsta unei persoane, nivelul său de fitness și intensitatea sau tipul antrenamentului / competiției pot influența semnificativ rata de recuperare a unui sportiv. În plus, dacă ați suferit o vătămare în timpul unui antrenament sau al unei competiții, cu atât mai mult trebuie să îi permiteți corpului să se recupereze și să primiți ajutor adecvat din partea unui kinetoterapeut.

Există diferite tipuri de metode de recupere, inclusiv recuperare activă, exerciții de întindere, masaje, tratamente cu aparatură medicală și chiar băi de gheață. Toate acestea ajută la aducerea ritmului cardiac și a tensiunii arteriale la un nivel de repaus, la reducerea crampelor și a durerii musculare și vor permite sportivului să se relaxeze mental și să se detașeze de încordarea antrenamentului sau a competiției.

Deși toate aceste modalități de recuperare sunt foarte eficiente, sunt considerate adiționale, deoarece altele sunt principiile de recuperare cele mai importante. Pentru ca un atlet să se recupereze cât mai eficient și să se pregătească pentru următorul antrenament sau pentru următoarea competiție, el are nevoie de nutriție adecvată, de hidratare și de odihnă. De exemplu, un program de somn de calitate de opt ore permite să aibă loc procesele fiziologice de eliberare a hormonului de creștere și de reglare a nivelurilor de cortizol. Hormonul de creștere este o parte importantă a sistemului endocrin al corpului și este esențial pentru repararea și dezvoltarea mușchilor. La rândul lor, nivelurile de cortizol au un impact direct asupra capacității organismului de a digera glucoză. Deoarece rezistența se bazează pe capacitatea organismului de a metaboliza și sintetiza glucoza pentru o utilizare ulterioară, somnul de calitate devine și mai important pentru sportivii specializați în sporturi bazate pe rezistență, cum ar fi alergatul și înotul. De asemenea, somnul de calitate, ca parte a procesului de recuperare, poate reduce riscul de rănire și scade susceptibilitatea de dezvoltare a bolilor.  



Ai ceva de adăugat?...

*