Ce rol are vitamina C pentru sănătatea noastră


Vitaminele și mineralele sunt nutrienți esențiali cu numeroase roluri în organism. Importanța vitaminelor este dată de faptul că acestea ajută la creșterea și dezvoltarea corpului și că au un rol în diferite funcții ale organismului, de la metabolism la digestie și sistem imunitar. Vitamina C (acidul ascorbic) este o vitamină necesară corpului pentru a produce cartilaj, mușchi și colagen. Mai mult decât atât, aceasta este vitală procesului de vindecare. Pentru că organismul nu poate produce vitamina C, ea trebuie obținută prin diferite metode.

Sursa foto: https://pixabay.com/photos/orange-citrus-fruit-fruit-healthy-1995056/

Chiar dacă varianta cea mai recomandată este prin aportul alimentar natural, adică prin consumul de fructe și legume (portocale, catina, spanac sau kiwi), majoritatea persoanelor apelează la suplimente cum ar fi vitamina C de la farmacia DrMax.

 

4 beneficii ale consumului de vitamina C

Indiferent de metoda aleasă, vitamina C are un rol important în sănătatea noastră:

Poate reduce riscul apariției bolilor cronice

Vitamina C este un antioxidant foarte intens, care ajută sistemul imunitar prin protejarea celulelor de radicalii liberi. O acumulare a radicalilor liberi poate duce la stres oxidativ, care a fost asociat cu diferite boli cronice. Două studii, publicate în 2003 și 2015 în PubMed și Hindawi, au arătat că un aport ridicat de vitamina C a crescut nivelul de antioxidanți din sânge cu până la 30%. Acest lucru ajută sistemul natural de apărare al corpului să combată inflamațiile.

Poate gestiona tensiunea arterială ridicată

Tensiunea arterială ridicată sau hipertensiunea crește riscul de apariție a bolilor cardiovasculare. Un studiu publicat în 2002 în PubMed a arătat că vitamina C poate ajuta la scăderea tensiunii arteriale, prin relaxarea vaselor de sânge. Mai mult decât atât, o analiză a 29 de studii, efectuate în 2012, și publicată în Jurnalul American de Nutriție Clinică a descoperit că administrarea unui supliment cu vitamina C a redus, în medie, tensiunea arterială sistolică cu 3.8 mmHG și tensiunea arterială diastolică cu 1.5 mmHG, la adulții sănătoși.

Chiar dacă aceste rezultate sunt promițătoare, încă nu este clar dacă efectul vitaminei C este de lungă durată. De aceea, mai ales persoanele cu hipertensiune nu ar trebui să se bazeze doar pe această vitamina ca formă de tratament.

Ar putea reduce riscul de boli cardiovasculare

Bolile cardiovasculare reprezintă cauza principală de deces, pe plan mondial. Există mulți factori care pot duce la apariția acestor boli, de la hipertensiune arterială la un nivel ridicat de colesterol și trigliceride. O analiză a 9 studii efectuate pe 293,172 participanți a descoperit că, după 10 ani, participanții care au luat, zi de zi, cel puțin 700 mg de vitamina C au avut un risc de dezvoltare a bolilor cardiovasculare redus cu 25%, comparativ cu persoanele care nu au luat suplimentul.

O altă analiză, care a luat în considerare rezultatele a 13 studii și care a fost publicată, în 2008, în Jurnalul de Medicina Chiropractica, a arătat că aportul zilnic a cel puțin 500 mg de vitamina C poate reduce, semnificativ, nivelul colesterolului LDL și al trigliceridelor.

Stimulează imunitatea

Unul dintre motivele principale pentru care oamenii iau suplimente cu vitamina C este pentru a stimula imunitatea. Explicația? În primul rând, vitamina C amplifică producția de celule albe sau leucocite, care ajută corpul să combată infecțiile. În al doilea rând, vitamina C permite funcționarea mai eficientă a acestor celule, prin protejarea lor de alte molecule dăunătoare. Adițional, vitamina C este o parte esențială din sistemul de apărare al pielii. Indiferent de calea aleasă, fie prin alimente sau prin suplimente, aportul de vitamina C este recomandat pentru o viață cât mai sănătoasă. Atenție, însă, la cantitatea consumată și respectați sugestiile specialiștilor.

Surse studii:

Pubmed.gov – 2003 – Effect of Five-Year Supplementation of Vitamin C on Serum Vitamin C Concentration and Consumption of Vegetables and Fruits in Middle-Aged Japanese: A Randomized Controlled Trial – Mi Kyng Kim, Shizuka Sasazuki, Satoshi Sasaki, Shunji Okubo

Hindawi – 2015 – Influence of Vitamin C Supplementation on Oxidative Stress and Neutrophil Inflammatory Response in Acute and Regular Exercise -Ljiljana M. Popovic, Nebojsa R. Mitic, Dijana Miric, Boban Bisevac

Pubmed.gov – 2002 – Vitamin C Lowers Blood Pressure and Alters Vascular Responsiveness in Salt-Induced Hypertension -R R Ettarh, P Odigie, S A Adigun

The American Journal of Clinical Nutrition – 2012 – Effects of vitamin C supplementation on blood pressure: a meta-analysis of randomized controlled trials -Stephen P Juraschek, Eliseo Guallar, Lawrence J Appel, Edgar R Miller

The American Journal of Clinical Nutrition – 2004 – Antioxidant vitamins and coronary heart disease risk: a pooled analysis of 9 cohorts – Paul Knekt, John Ritz, Mark A Pereira, Eilis J O’Reilly, Katarina Augustsson

Journal of Chiropractic Medicine – 2008 – Vitamin C supplementation lowers serum low-density lipoprotein cholesterol and triglycerides: a meta-analysis of 13 randomized controlled trials – Marc P McRae



Ai ceva de adăugat?...

*