Ce putem face chiar din acest moment pentru a ne îmbunătăți calitatea vieții?

Pe măsură ce mulți dintre noi jonglăm cu un stil de viață haotic, cu programe încărcate la servici și cu creșterea și îngrijirea copiilor, ne rămâne foarte puțin timp pentru a avea grijă de starea noastră de sănătate și de bine. Poate că în teorie știm ce ar trebui să facem sau cum ar trebui să arate o viață echilibrată, dar în practică nu ne descurcăm chiar atât de bine. În practică, nici măcar nu mai avem timp să ne dăm seama cum ne simțim și care ar fi nevoile noastre trupești, emoționale și spirituale.

Dar poate că începutul de an ne împinge pe toți de la spate să punem piciorul în prag și să facem măcar câteva gesturi pentru a ne îmbunătăți calitatea vieților. Iată, în cele ce urmează, câteva obiceiuri care vor avea un impact pozitiv semnificativ asupra felului în care arătăm și ne simțim:

Să gătim mai des. Pe de o parte, avem foarte puțin timp la dispoziție în fiecare zi pentru a ne pregăti mesele, dar pe de altă parte, mulți dintre noi am ajuns la vârste adulte fără să avem cine știe ce abilități de gătit, și asta pentru că părinții noștri au avut grijă întotdeauna să ne cheme la masă sau pentru că ne-am dezvoltat un obicei din a mânca alimente procesate preambalate. Este ușor să considerăm că principalul vinovat pentru epidemia actuală de obezitate este fast-food-ul, dar la fel de culpabil este și obiceiul multora dintre noi de a lua masa zilnic (sau mai multe mese zilnic) la un food-court. În schimb, atunci când învățăm să ne pregătim mesele acasă economisim bani, controlăm mult mai bine dimensiunea porțiilor, precum și cantitatea de calorii, grăsimi, zahăr și sodiu. Cheia constă în a înlocui alimentele procesate cu deficient de nutrienți cu o mare varietate de opțiuni sănătoase de cea mai înaltă calitate, iar pentru a face asta, putem face cumpărături dintr-un megastore farmaceutic, unde vom găsi uleiuri vegetale de calitate superioară, alimente fără gluten și fără lactoză, cereale integrale, fructe uscate, siropuri, nuci și semințe și multe altele. Ceea ce puteți face este să vă alocați o amiază de la sfârșitul săptămânii pentru a prepara mai multe mâncăruri sau gustări pentru următoarea săptămână sau măcar pentru a pregăti ingredientele pe care le veți folosi pentru a vă prepara mesele. Uneori, ne poate fi de ajutor doar să știm că avem legumele spălate pentru salată. Supele creme și supele de legume sau cele pe bază de carne pot fi iarăși pregătite la final de săptămână, la fel și tocănițele de legume sau de carne. Încercați să faceți supe pe bază de bulion, fasole și legume care sunt foarte sățioase, dar au mai puțin calorii și grăsimi decât supele pe bază de smântână. Orice supă ați găti în casă, cu siguranță va fi mai săracă în sodiu decât cea cumpărată de la magazin sau servită într-un food-court. Iar în zilele în care chiar sunteți constrânși de timp, încercați să vă pregătiți un shake bine echilibrat, bogat în proteine și în fibre, dar cu un conținut scăzut de zahăr și calorii. 

Adoptați un program adecvat de somn. Atunci când nu dormim suficient, nivelurile de grelină și leptină au de suferit, ceea ce înseamnă că fie ne vom îngrășa, fie nu putem pierde în greutate, în ciuda faptului că facem zilnic mișcare și mâncăm bine. Grelina și leptina sunt hormoni care gestionează senzația de foamen, așa că lipsa somnului crește grelina, stimulând senzația de foame și crescând retenția de grăsime, în timp ce scade leptina, hormonul supresor al apetitului. Un nivel ridicat de grelină cauzat de lipsa de somn nu doar că stimulează pofta de mâncare, dar ne face să poftim alimente nesănătoase, amidonoase, prea dulci sau prea sărate. Foarte multe persoane care dorm doar câteva ore pe noapte sunt supraponderale.



Ai ceva de adăugat?...

*